3ـ موسیقی و تعالیم دینی:
بعد از بیان مطالب فوق به درستی ضوابط دینی پی میبریم در اسلام برای ممنوعیت غنا به «لهو و لعب» استفاده شده است،اسلام میخواهد انسان در این دنیا خود را در مقابل هیجانات پا در هوا ننهد و آمادگی واقعی خود را از دست ندهد اسلام نمیخواهد لذتهای احساس را محكوم كند بلكه میگوید: انسان نباید اسیر احساسات شده به گونهای كه اندیشه در واقعیات او ضعیف شود و در تعقّل او اختلال ایجاد شود.[7]
لذا در معارف اسلامی آمده است: «اولین كسی كه مرتكب غنا شد شیطان بود»[8] و در احادیث پیرامون مضرّات دنیایی و اخروی آن مسائل بسیاری ذكر شده همچون «ظهور نفاق» و «قساوت قلب» و «گسترش بیحیایی و فساد اخلاقی» و «محرومیت از رحمت الهی» و «سبب فقر و تهی دستی است»[9] و «موسیقی غنایی جز، گناهان كبیره میباشد در حدیثی آمده: «از نشانههای آخر الزمان این است كه آلات لهو نواخته میگردد و یك نفر نیست كه نهی از منكر نماید»[10]
4ـ موسیق در كلام امام راحل و مقام معظم رهبری:
امام خمینی پیرامون مضّرات موسیق میگوید: «از جمله چیزهایی كه مغز جوانها را تخدیر میكند موسیقی است ... انسان را از جدّیت بیررون میبرد یك جوان كه عادت كرده روزی چند ساعت را با موسیقی سر و كار داشته باشد یك جوانی كه اكثر اوقاتش را صرف بكند و پای موسیقی بنشیند ... از مسائل زندگی و از مسائل جدّی به كلی غافل میشود... نباید دستگاه تلویزیون جوری باشد كه 10 ساعت موسیقی بخواند... این عذر نیست كه اگر موسیقی نباشد در رادیو آنها میروند از جای دیگری موسیقی میگیرند، حال اگر از جای دیگر میگیرند ما باید به آنها موسیقی بدهیم-m1- ؟»[11]
البته به فتوای حضرت امام(ره) و برخی مراجع شكل مجاز و غیرغنایی موسیقی هم داریم كه در تبیین مرز موسیقی مجاز از غیر مجاز بیان مقام معظم رهبری را در دیدار با جوانان ذكر میكنیم:
«موسیقی اگر انسان را به بیكارگی ابتدال، بی حالی و واخوردگی از واقعیتهای زندگی و امثال اینها بكشاند، این موسیقی، موسی حلال نیست، موسیقی حرام است. موسیق اگر چنانچه انسان را از معنویت، از خدا و ذكر غافل كند این موسیقی حرام است. موسیقی اگر انسان را به گناه و شهوت رانی تشویق كند این موسیقی حرام است (در غیر این صورت حلال است)....
نظر شریف امام در اواخر حیات مباركشان همین مطلب بود.... بنابراین مرز موسیقی حرام و حلال عبارت از ایرانی بودن سنّتی بودن، قدیمی بودن، كلاسیك بودن، غربی یا شرقی بودن نیست مرز آن چیزی است كه (بیان شده است)».[12]
در نتیجه در مییابیم حرمت موسیقی غنایی و ضرر غرق شدن بر پایه دلایل محكمی از آیات و روایات است كه امروزه علم پزشكی نیز به گوشههایی از آن رسیده و بر خلاف نوشته مذكور از «باورهای مخدوش سنتّی و یا تفسیرهای شخصی و مغرضانه!! فقهی» نیست و هیچ بر ارباب هنر زیبنده نیست كه چنین الفاظ و مطالب بیاساسی را بر قلم آورند.
به امید آن روز كه همه انسانها راه حقیقی رسیدن به آرامش و شادی را كه در پرتو تكامل روحی و دوری از مفاسد اخلاقی است، پیدا نموده و به تعالیم تربیتی اسلام تمسك نمایند تا به سعادت واقعی نایل گردند، انشاء الله.
[1] - نشریه زنان، شماره 80، مهر 1380، ص 32.
[2] - نشریه زنان، شماره 80، مهر 1380، ص 32.
[3] - نشریه زنان، شماره 80، مهر 1380، ص 32.
[4] - آقای جعفری، همان.
[5] - تعلیم و تربیت در اسلام (چاپ دهم، انتشارات الزهرا، تهران 1366) ص 44و45 و همچنین از كتاب مبانی فقهی روانی موسیق، علامه جعفری، رجوع شود به كتاب انسان، غذا، موسیقی؛ احمد شرفخانی (چاپ اول، انتشارات مشهور قم، 1380) ص 60تا65.
[6] - همان 81و85 و همچنین، نوری محمد اسماعیل، موسیقی از دیدگاه اسلام، انتشارات آزادی بی تا، ص 140 و همچنین كتاب تأثیر موسیقی بر روان و اعصاب، ص 38.
[7] - شهید مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، همان، ص 44.
[8] - حر عاملی، وسائل الشیعه، ج12 (نشر كتابفروشی اسلامیه تهران) ص 231.
[9] - همان، ص 231 و 232 و 235 و همچنین محمدی ری شهری، میزان الحكمه، ج7، (چاپ اول انتشارات دفتر تبلیغات اسلام قم، 1362) ص 305 و 306 و 307.
[10] - موسیقی از دیدگاه اسلام، 76، مرحوم حرّعاملی در وسائل الشیعه، ج 11 و ص 277، فرازهایی از حیث مراكز كتاب تفسیر قمی نقل میكند.
[11] - صحیفه نور، ج8، ص 197 تا 201، همچنین ج9، ص 155 و ج12، ص 104.
[12] - در دهه فجر 77، روزنامه جمهوری اسلامی، 18 بهمن 1377.
نویسنده:ghadir313
نظر یادتون نره
نظرات شما عزیزان:
موضوعات مرتبط: مقاله ای درباره موسیقی ، ،
برچسبها: